در اهميت علم و علم آموزي از ديدگاه اسلام مي توان گفت:
نخستين آياتي كه بر پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله نازل شد بهترين دليل بر جايگاه ويژه تعليم و تعلم در اسلام است. قرآن كريم نيز صراحتاً تعليم را يكي از اهداف اساسي برانگيختن پيامبر دانسته است.
اينكه مي بينيم متون اسلامي در كنار تعليم بر تزكيه تاكيد مي كند به سبب آن است كه تفكر صحیح ، آدمي را از بند اسارت شياطين آزاد می سازد.
اگر عقل بخواهد قضاوتي صحيح داشته باشد بايد از بند تمايلات نفساني رهايي يابد. آنگاه است كه عقل، پاسبان و پاسدار ورودي ها و خروجي هاي دل مي شود.
بسياري از مردم افزون بر مسائل فرعي، در انديشه و نگاه به مسائل اصلی نیز از ديگران تقليد مي كنند!! یکی از ريشه های این اقدام خودباختگي فكري
است. يكي از موانع علم واقعي اين است كه انسان به جاي آنكه آزادانه بينديشد مهار تفكر خود را به دست ديگران بسپارد.
قرآن کریم در سورة مبارکه بقره آیه 170 تقليد کور را در جایی که نباید تقلید کرد؛ عامل گمراهي مي داند.
انسان گاه در داوري هاي علمي و عقلاني خود شتاب مي كند و به صرف فراهم آمدن اطلاعاتي اندك دربارة يك موضوع به نتيجه گيري مي پردازد.
قرآن در سوره اسراء آیه 11 شتاب زدگي را تقبيح مي كند.
امام علی علیه السلام می فرماید:
از شتاب زدگي بپرهيز زيرا شتابزدگي در كارها موجب مي شود انسان به هدف نرسد و كارش مورد ستايش نباشد.
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان