مدیریت دانش در دانشگاه
جایگاه قطبهای علمی
نهادهاي پژوهشي
ویژگی های قطبهای علمی
تعریف قطب علمي
اعضای هیأت علمی
شوراي قطبهاي علمی
اختیارات شوراي قطبهاي علمی
صدور مجوز قطب علمی
منابع مالی قطب علمی
قطبهای علمی در جهان به عنوان يكی از مهمترين عوامل محرك توسعه كشورها در قرن بيست و يكم، شناخته شده است كه همچون موتورهای محرك توسعه ،در تعامل نزديك با نهادهای مولد فكر و انديشه (Think Tanks) بوده و در واقع اين دو در كنار هم و مكمل يكديگرند. قطبهاي علمي در قياس با اسلاف خود، يعني نهادهاي پژوهشي، علاوه بر دارا بودن نقاط قوت آنان، از مشخصههايي برخوردار هستند كه موجب امتياز آنها ميشود.
قطب علمی نهادی متشکل از گروهی از اعضای هیأت علمی در یک مؤسسه با توان علمی بالاست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه، برای دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی، منطقه ای یابین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش می کند
هزارۀ سوم میلادی = عصر جامعۀ اطلاعاتی و جامعه دانش محور ، با تمامی امتیازاتشان. کشورهای مختلف یا به جامعۀ اطلاعاتی تبدیل شده اند یا در تلاش جهت رسیدن به آن هستند.
از ویژگیهای جوامع اطلاعاتی: انبوهی اطلاعات است که باعث مشکلات عدیده برای شهروندان و صرف وقت فراوان در دسترسی به اطلاعات مفید و مرتبط می شود.
نقش حیاتی مدیریت دانش در دانشگاه در عصر کنونی: گردآوری، مدیریت، سازماندهی، تسهیم و به اشتراک گذاری دانش و اشاعۀ آن است.
اهم اهداف قطب علمی مدیریت دانش:
1. کسب نقش مرجعیت در حوزۀ علم اطلاعات و دانش شناسی؛
2. جلوگیری از پراکنده کاری در پژوهش های علمی در این حوزه؛
3. سعی در همراه و همکار کردن پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی در سازمان ها، منطقه، کشور و سطح بین المللی؛
4. سوق دادن پژوهشگران در انجام پروژه های کاربردی و بین رشته ای؛ و
5. در نهایت تلاش در راهبری پژوهش ها بسوی فناوری.
یادآوری: محل اجرای مدیریت دانش معمولاً در سازمان هاست.
مبلغ قابل پرداخت 14,800 تومان
برچسب های مهم