افزايش کيفيت آموزشی
اقدام پژوهی
معلم پژوهنده
مدرسه اثربخش
نظرية يادگيري
درماندگي آموخته شده
تأثير ناكامي بر رفتار
ويژگيهاي اقدام پژوهي
مراحل اقدام پژوهي
پوزيتيويسم
معلم پژوهنده از حيث اخلاقی و شغلی خود را متعهد و مسوول به فراهم سازی شرايط مناسب برای نيل به پيشرفت تحصيلی برای همه دانش آموزان می داند. پيشرفت تحصيلی برای همه دانش آموزان، روشن ترين تعريف و مقصد برای مجموعه کوششهای ناظر بر اقدام پژوهی و معلم پژوهنده است.
گزارش يونسکو(1998) اشاره به اين دارد که صرف آموزش روشهای تدريس به معلمان برای مقابله با افت تحصيلی کفايت نمی کند ، معلمان بايد همراه با آموزشهای شغلی بياموزند و متعهد شوند که در قبال پيشرفت تحصيلی دانش آموزان برای همه دانش آموزان مسوولند و گر نه می توانند هر گونه شکست تحصيلی را به عوامل خارج از مديريت خود ( هوش ،استعداد ، خانواده و ... ....) نسبت دهند. پيشرفت تحصيلی برای همه دانش آموزان يعنی افزايش کيفيت آموزشی و کاهش افت تحصيلی/ يعنی نيل به مدارس اثربخش و مدارس عاری از شکست تحصيلی.
هم نظريه های يادگيری وهم تجربه های جهانی ( در چارچوب مدارس اثربخش)تاييد کننده امکان دستيابی به مدارس بدون اتلاف و شکست هستند. در تجربه های جهانی ، گزارش 2006 يونسکو از کيفيت آموزش درجهان حاکی از موفقيت تعداد زيادی کشور در از بين بردن مردودی در سطح مدارس خود می باشد. مفهوم مدرسه اثربخش در جهان بازگو کننده مدرسه ای است که برای حذف ابعاد اتلاف آموزشی تلاش می کند . در نظريه های يادگيری هم ، بر امکان حذف شکست و مردودی در مدارس تاکيد شده است ؟ شايد بتوان نظريه يادگيری در حد تسلط بلوم نظريه پرداز بزرگ تعليم و تربيت را برجسته ترين و مرتبط ترين نظريه دراين زمينه دانست .
پوزيتيويسم يك مبناي معرفت شناختي از روشهاي كمي براي تحقيقات آموزشي فراهم مي سازد . در حاليكه بسياري از سوالات مربوط به آموزش و پرورش در قالب روشهاي كمي قابل سنجش نيستند.
مبلغ قابل پرداخت 26,300 تومان
برچسب های مهم