فهرست
قسمتی از محتوا
زبان آموزي
اختلالات نوشتاری(املا نویسی)
مهارت هاي زبان آموزي
مهارت نوشتن
آموزش املا
آمادهسازی برای نوشتن املا
درمان اختلالات املایی- نوشتاری
وارونه وقرینه نویسی در املاء نویسی
ضعف حافظه دیداری
ندیدن جزييات کلمه
ضعف شنوايي در املاء نویسی
جا انداختن حروف و کلمات
عدم دقت وتوجه در املاء نویسی
مهارت هاي زبان آموزي عبارتند از:
- مهارت گوش كردن
- مهارت سخن گفتن
- مهارت خواندن
- مهارت نوشتن
آموزش املا آموزش توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری نشانهها، واژهها و جملهها بهجای صورت آوایی آنهاست.
آمادهسازی برای نوشتن املا:
- نشستن: دانشآموز براي اينكه رسمالخط نوشتن را فراگیرد، بايد طريقه صحيح نشستن براي انجام دادن اين مهارت را به او ياد دهيم.
- برتري جانبي: دانشآموز قبل از نوشتن بايد برتري جانبي او مشخص شود كه چپدست است يا راستدست تا چشم، گوش و پاي او مطابق دست او تقويت شوند.
- هماهنگي چشم و دست: براي اينكه چشم و دست دانشآموز هماهنگي لازم را براي نوشتن پيدا كند قبل از شروع نوشتن بايد با انجام بازي و نرمش اين دو را تقويت كنيم.
- به دست گرفتن صحيح مداد: دانشآموز بايد طوري مداد را به دست گيرد كه زاويه ديد براي نوشتن داشته باشد.
- شروع نوشتن: بعد از پشت سر گذاشتن چهار مرحله قبل ميتوانيم از شاگرد انتظار داشته باشيم كه با نگاه كردن و تقليد از معلم بنویسد.
ضعف حساسيت شنوايي:
- برخي از مشکلات املايي از ضعف شنوايي ناشي ميشود در اين نوع اختلال املايي دانشآموز به علت ضعف شنوايي برخي از صداها را نميشنود يا اينکه آن را اشتباه ميشنود.
- پايين بودن حساسيت شنوايي عامل اصلي اين اختلال است. نمونهي اين نوع اختلال:
نوشتن مسواک بهصورت مسباک
نوشتن زنبور بهصورت زمبور
- علاوه بر اشتباه در نوشتن کلمات گاهي جا انداختن برخي از حروف و کلمات نيز از ضعف حساسیت شنوايي است.
- شيوهي تلفظ معلم نقش اساسي دارد با تلفظ شمرده و رسا بودن صداي معلم عمدهي اين مشکل حل خواهد شد.