مفهوم ارائه
ارائه موضوع
سیستم ارائه
سیستم انتقال اطلاعات
فرایند ارائه
عوامل موثر در ارائه
ارائه کننده
مخاطب
شناخت مخاطب
خصوصیات شخصی – شخصیتی مخاطب
انتخاب نوع ارائه
آماده سازی محتوای ارائه
در اين مطلب با شیوه ارائه مطالب علمی و فنی و عوامل موثر آن آشنا ميشويم. در بخش ارائه كتبي مراحل آمادهسازي ارائه را خواهيم آموخت. ارائههاي دانشگاهي و غيردانشگاهي و گونههاي مختلف هريك، اجزاء آنها و موارد كاربردشان را ميآموزيم. در پايان در مورد ارائه شفاهي، خصوصيات و انواع آن مطالبي خواهيد آموخت.
فرایند ارائه یک فرایند مرکب است . یعنی از تعدادی فرایند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق میتوانند از فرایندهای دیگر تشکیل شوند .
عامل اصلی در سیستم ارائه است . همین عامل است که 4 فرایند پیام اندیشی ، پیام سازی ، پیام پیرایی و پیام فرستی را انجام می دهد . آنچه که نهایتا به مخاطب می رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است .
شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .
انگیزه و اهداف در ارائه مطالب علمی و فنی عبارتند از:
انتقال دانش و فن از نسلی به نسل دیگر
نشر دانش و فن
گسترش دادن دانش و فن
آموزش افراد
خود آزمایی
دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع
ایجاد یا تقویت یک اندیشه
رقابت در زمینه های علمی – فنی
خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن
تشریک مساعی در پژوهش
ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی
رفع نیازهای مادی
تجارت
تبلیغات
خودنمایی- فضل فروشی و تفاخر
داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه از نظر اخلاقی ، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در انجام ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع اجتماعی محیط ارائه بیشتر و درست تر باشد ارائه را مطلوب تر انجام خواهد داد.
مبلغ قابل پرداخت 21,100 تومان
برچسب های مهم